dinsdag 31 juli 2012

Welkom op: Economisch leven

Welkom op het eerste bericht in mijn blog over Economisch leven.
Ik heb lang nagedacht over de titel van mijn blog.
Wat wij doen is niet zelfvoorzienend leven, consuminderen vond ik zo'n moeilijk woord, maar economisch leven, wat o.a. betekend: met zo weinig mogelijk geld of tijd, zoveel mogelijk resultaat behalen en doelmatig, spaarzaam en zuinig.
Daarom is economisch leven de perfecte benaming voor mijn blog.
Leven wij economisch omdat wij moeten? Nee, maar ik denk dat in de economie waar wij in terecht zijn gekomen, door de recessie en de effecten van de oprichting van de Europese Unie, het belangrijk is voor jezelf te gaan zorgen.
We zullen steeds langer moeten werken, er zal steeds minder door de staat geregeld worden, de pensioenen gaan naar beneden. Ik zie ons naar een Amerikaans model gaan. In Amerika zijn miljoenen mensen die hun ziektekosten en andere verzekeringen niet meer kunnen betalen.
De eerste tekenen zijn er al. 20 jaar geleden hoefde je, je niet bij te verzekeren voor de tandarts, je ziektekosten, WAO enz. Je pensioen was zeker en de pensioenleeftijd ook.
Daarom denk ik dat je voor jezelf moet gaan zorgen. Hoe?, is natuurlijk de vraag want niemand wil minder genieten of minder uitgeven.
Het antwoord is eenvoudig en natuurlijk het thema van dit blog:
Economisch Leven
en geloof me: Economisch leven is leuk!
Om alles goed bij te houden vindt u op dit blog ook een pagina met alle gerealiseerde besparingen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten