zaterdag 15 september 2012

Zelf brood bakken


Vandaag heb ik in de winkel 5 kilo broodmeel gekocht voor 5 euro. Ik heb een jaar geleden al eens een broodbakmachine gekocht op een rommelmarkt maar deze nog nooit gebruikt.
Ik vind dat tegenwoordig de broden duur zijn; met een beetje geluk vind je nog brood voor minder dan 2 euro maar veel broden zitten al boven 2 euro.
Met mijn 5 kilo broodmeel kan ik 10 broden maken van 500 gram. Een brood van 500 gram is geen groot brood maar ook geen half brood, het zit er tussenin. Ik heb het maar een 3kwart brood genoemd. Ik moet zelf nog 10 gram boter, 160 milliliter water en 160 milliliter melk toevoegen. Gist zat al in het broodmeel.
De kosten voor mijn eigengemaakt brood zijn dan ongeveer: 0,55 eurocent.  Als ik dit omreken naar een heel brood kost mijn zelf gemaakt brood: 0,75 eurocent waardoor ik 1,25 euro bespaar per heel brood.
Wat ik natuurlijk niet moet vergeten is om ook de kosten van het elektriciteitsverbruik mee te nemen in de berekening. Volgens de consumentenbond kost een gemiddeld brood bakken 0,25 eurocent. 
Het ruikt geweldig! Ik ga dit toch vaker doen.
Wij eten toch wel 3 broden per week dus mijn weekbesparing zal 3 euro zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten