maandag 17 september 2012

LED lampen gekocht bij de Aldi

Vrijdagmiddag was ik vrij en zag ik bij de Aldi LED lampen liggen. Ik dacht dat LED lampen er anders uit zouden zien dan gewone gloeilampen maar dat is niet zo. Het model dat ik gekocht heb heeft precies dezelfde vorm als een gloeilamp. Volgens de beschrijving op de achterkant verbruikt de LED lamp 8,5 WAT tov een gloeilamp van 40 WAT. Ik zag op internet dat je ook LED lampen had die maar 5 WAT verbruiken maar mijn LED lamp kost maar 12,95 terwijl de LED lampen op internet vaak veel duurder zijn.
Ik zie bedragen van 19 tot 40 euro waarvoor LED lampen verkocht worden.
Wat ik mij afvraag: Hoelang moet mijn LED lamp meegaan en branden voordat ik de kosten van de lamp terugverdient heb? Als het waar is wat ik op internet lees is het grote voordeel van LED lampen dat deze 25 jaar meegaan, een gloeilamp zou maar 1 jaar meegaan. Een gloeilamp van 40 WAT zou 6 euro per jaar kosten (bij gemiddeld 2 uur branden per dag)  en een ledlamp 1,25 euro.
Per jaar bespaar je dus: 4,75 euro per lamp. Ik heb mijn LED lamp dan binnen 2 jaar en 9 maanden terugverdient. Is het dan een goede investering? Zolang mijn Aldi LED lamp langer meegaat dan 2 jaar en 9 maanden dan wel. Volgens de fabrikanten gaan de meeste LED lampen 25 jaar mee. Mijn LED lamp geeft aan 25.000 branduren mee te kunnen. Dus, met een gemiddelde brandduur van 2 uur per dag, is dat 34 jaar. Moet je, je oude lampen wegdoen en LED kopen? Alleen voor die lampen die veel (meer dan 4 uur) per dag branden is het zinvol als uw LED lamp goedkoop is. Koop dus echt geen LED lamp die meer dan 12,95 euro kost!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten