dinsdag 7 augustus 2012

Bespaar je energie bij aankoop van een snelkookpan?

Ik heb een paar maanden geleden een snelkookpan gekocht van het merk SEB (de Nutricook).
Het bespaart natuurlijk gas of elektriciteit bij het koken maar daarvoor heb ik hem niet gekocht.
Ik heb hem gekocht om veel vlugger soep, stoofvlees enz. te maken. De nieuwste snelkookpannen zijn modern, de mijne beschikt over een soort stoom-vergiet, zodat je ook groenten en aardappelen kunt stomen en nog belangrijker: mijn snelkookpan piept!.
Zodra ik het vuur lager moet zetten "piept" hij, als het kookproces klaar is "piept" hij, je zet het vuur dan uit en de snelkookpan laat zelf, via een overdrukventiel, de warme stoom ontsnappen. Nadat de stoom eraf is kun je de snelkookpan meteen openen.
Eigenlijk is het simpel: Het enige wat je moet doen is letten op de "PIEP".
De modellen van vroeger zijn echt een ramp in tegenstelling tot dit model.
Om u toch een idee te geven wat een snelkookpan oplevert is dit per jaar: voor elektrisch koken tussen 12 en 20 euro en voor het koken op gas tussen 4 en 7 euro. 
De terugverdientijd is enorm (tussen de 10 en 50 jaar) dus om elektriciteit of gas te besparen moet u hem echt niet kopen maar voor uw gemak en uw gezondheid is de pan perfect.
Zoals u waarschijnlijk weet is het stomen van groenten veel gezonder dan het koken van groenten.
Dit komt door 2 zaken: De kooktijd, of moet ik zeggen stoomtijd, is korter en doordat de groenten niet in het water liggen gaan er veel minder vitaminen verloren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten